Aantal simkaarten virtuele operators groeit sterk
Er is een toename geweest van de hoeveelheid klanten van virtuele operators. Het marktaandeel van virtuele providers in Nederland heeft ook een behoorlijke groei meegemaakt. Vooral vergeleken met de operators die een eigen netwerk hebben. Deze providers bleven juist achter. Worden MVNO’s (mobile virtual network operator) populairder dan de MNO’s (mobile network operators)? In dit artikel vertellen we hier meer over.
Onafhankelijke MNVO’s halen MNO’s in
De groei op de markt kwam vooral door de onafhankelijke MVNO’s en niet bij de operators die bij een MNO horen uit een marktrapport uit de telecombranche. De MNVO-aanbieders kregen er 76.000 herlaadkaarten bij en de MNO-aanbieders er slechts 20.000 herlaadkaarten bij. Dit verschil heeft te maken met een sterke groei bij MNVO Simpel. Ook door de daling in klanten bij Telfort (een merk van KPN) en dat de andere MNO-merken maar heel kleine stijgingen liet zien. De virtuele markt is nu gelijk verdeeld tussen de MVNO’s en de MNO-merken.
Omzet stijgt ook mee
Bij de virtuele providers steeg de omzet ook mee. De totale omzet was 212 miljoen euro voor het eerste kwartaal waarvan 40 procent is voor de onafhankelijke MVNO’s
Aantal MVNO’s gelijk sinds 2017
Het aantal MVNO’s is sinds 2017 gelijk gebleven met 41 bedrijven die diensten aanbieden. er zijn wel een aantal gestopt en vervangen maar het aantal bleef gelijk.
Bedrijven die stopten en nieuwkomers
De nieuwste MVNO is PrioCom die richt zich op een nieuw segment in de zakelijke markt.
Begin 2018 stopte Stipte met het aanbieden van mobiele diensten. Ook stopte Delight Mobile een merk van Vectone. Deze wordt niet in de 41 opgenomen omdat de klanten aantallen bij het moederbedrijf werden opgeteld.
Ook 2 bedrijven stopten met aannemen van nieuwe klanten wel bleven zij oude klanten diensten verlenen namelijk Choozze en SOS Mobiel.
Het grootste segment blijft no-frills
In de markt zelfs blijft het grootste segment no-frills en dat steeg met 2 procent naar 55 procent van de markt. De meeste aanbieders hierin op Telfort en Simyo na zagen klanten aantallen stijgen in dit segment met op nummer 1 in groei Simpel als net ook al vermeld.
Het no-frills wordt gevolgd door etnische providers met iets minder dan ⅓ van de markt en die wordt op zijn plek weer gevolgd door het zakelijke segment dat ruim 10 procent aandeel heeft.
in de toekomst wordt het lastiger voor de MVNO’s
De gevestigde namen zullen het een stuk makkelijker hebben op de markt. Voor de nieuwe kleine MVNO’s is het moeilijk om gebundelde diensten aan te bieden in plaats van prepaid omdat de populariteit van prepaid erg af neemt. Ook wordt er nog gewacht op het goedkeuren van de fusie tussen T-Mobile en Tele2 dan zouden 2 MNO’s (van de 4 MNO’s in heel Nederland) samen gaan en zouden ze dus zo de markt gaan leiden.
Maar vooralsnog wordt de toestemming niet gegeven en is het afwachten.