Prepaid kaart wordt nog steeds veel gebruikt in België
Terwijl het smartphonebezit in België stijgt, maakt toch nog 33% van de België gebruik van een prepaidkaart.
Dit zijn 6,1 miljoen aansluitingen, wat is gebleken uit recent onderzoek.
Vooral senioren maken hier gebruik van. Bijna de helft van deze groep gebruikt nog een prepaid simkaart, maar ook steeds meer jongeren stappen terug naar de prepaid kaart.
Het blijkt dat er verschillende redenen zijn voor de aanschaf van een prepaid simkaart. De redenen voor het gebruik zijn verschillend.
Waarom bellen mensen nog steeds via prepaid?
- Negatieve BKR-registratie
- Houdbaarheid van het beltegoed
- Weinig gebruik
Negatieve BKR-registratie
Een negatieve BKR-registratie kan je oplopen door je rekeningen niet of te laat te betalen.
Het is dan meestal niet meer mogelijk om een telefoonabonnement bij een aanbieder af te sluiten.
Omdat je tegenwoordig eigenlijk niet meer zonder telefoon kan is de enige optie om een prepaid simkaart te kopen.
Houdbaarheid van het beltegoed
Bij de meeste telefoonabonnementen kan je de overige belminuten/sms’jes/mb’s niet meenemen naar de volgende maand.
Wanneer je beltegoed op een prepaid simkaart zet, kan je dit gebruiken totdat het op is.
Mits je één keer in de zoveel tijd een sms verstuurd, belt of opwaardeert. Dit verschilt per provider en varieert tussen de zes en twaalf maanden.
Weinig gebruik
Abonnementen zijn niet voordelig voor kleinverbruikers. Voor een abonnement ben je toch snel minimaal €120,- per jaar kwijt
Wanneer je maar weinig belt/sms’t, kun je het best een prepaid kaart kopen en deze op te waarderen met beltegoed.
Dit kan veel geld schelen wanneer je het gaat vergelijken.
Als voorbeeld waarderen jongeren tussen de €45(vrouwen) en €74(mannen) per jaar op.
Ook heb je met een prepaidkaart meer grip op je uitgaven, omdat je niet vast zit aan een vast maandelijks bedrag.